2011. június 3., péntek

Tzatziki - caciki - dzadzíki - avagy görög joghurtos uborkasaláta


No, ez az az ízletes saláta, aminek a nevét nem tudom, hogy kell helyesen leírni. Sőt, attól sem lettem okosabb, hogy felkerestem a Magyar Nyelvi Szolgáltató Irodát, ugyanis a szolgálatos nyelvész sem adott egyértelmű választ, inkább visszakérdezett: "ön mit ajánl?" Nos, ha engem kérdeznek, akkor görög joghurtos uborkasalátát ajánlok, ám mivel tartok tőle, hogy ettől a megnevezéstől még sokan azt hinnék, hogy a spanyolviasz feltalását magamnak akarom revendikálni, hát leírtam az összes formát, amivel nyomtatásban találkoztam. Így majd ki-ki válassza ki magának éppen azt a formát, amit helyesnek vél. Ettől függetlenül a saláta nagyon finom, húsokkal, rántott zöldségekkel, de akár egyszerűen csak pirítóssal is fogyasztható.

Hozzávalók: 2-3 közepes uborka vagy 1 közepes kígyóuborka, 3-4 cikk fokhagyma, 1-2 evőkanál olívaolaj, citromlé, ízlés szerint, 2-3 evőkanál joghurt, 2-3 evőkanál tejföl, só, friss kaporzöld, ízlés szerint.

Elkészítése: Az uborkát alaposan megmossuk, majd héjastól lereszeljük a nagylyukú reszelőn. Enyhén sózzuk, kb. félórát állni hagyjuk, aztán lazán kinyomkodjuk a levét. Hozzáadjuk a finomra reszelt, vagy zúzott fokhagymát, a szintén finomra vágott friss kaporzöldet, meglocsoljuk az olívaolajjal és kevés citromlével, majd hozzákavarjuk a joghurtot és a tejfölt.

Az eMpszi táplálkozási ajánlása szerint étkezők fogyaszthatják húsnapon, zöldségnapon és tésztanapon is.

Jó fakanálforgatást!

13 megjegyzés:

Kati írta...

Mi is nagyon szeretjük, sokször készítek, hát igen a neve is fejtörést okoz.

családi tűzhely írta...

Egyszerűen imádom:)

Adél írta...

Na,ez az,amit én sosem ettem még.Nem is tudom,h miért?:) Hamarosan elkészítem.

martinelli írta...

Kedves Alíz!
Ma épp csirkecombot sütöttem, és miközben sült, leültem körülnézni. Megláttam a tzatziki szószodat és azonnal arra gondoltam, hogy jól menne a csirkecombokhoz. Én életemben nem ettem ilyet, mert az epém miatt nem nagyon szabad nekem fokhagymát enni, de egyszer élünk, valahogy ma kedvem támadt hozzá. Azonnal nekiláttam, el is készítettem, igaz nem tejföllel, hanem natúr joghurttal. Lefényképezni nem tudtam, sajnos, mert azonnal nekiestünk és egy árva csepp sem maradt. A testvérem, aki Görögországban evett eredetit, azt mondta, hogy pont olyan finom, mint amilyent Görögországban ettek. Kedves Alíz, köszönöm neked, hogy ezt megosztottad, mert feldobtad a vacsoránkat.

Az epém már rendetlenkedik, de remélem nem lesz nagyobb baj. Mindenesetre megérte, mert nagyon finom lett.

4Gyerek írta...

az első megnevezésre szavazok.
vagy mégsem. inkább arra, hogy az a tányér kencéstől teleportálódjon vagy 160 km-el délre.

Alíz írta...

Kati: főleg nyáron szoktam készíteni, igaz nem túl gyakran. :)

Családi Tűzhely: sokan szeretik, mert finom. :)

Martinelli: azért írom ezt a blogot, hogy ötletekkel szolgáljak másoknak. Örülök, hogy szerettétek és, hogy öcséd azt mondta, épp olyan volt, mint a görögországi. Igazából én sem mindig teszek bele tejfölt - nem is kell - sima natúr joghurttal a legjobb. Persze, ha jó minőségű a joghurt, én most kicsit soványnak találtam és azért tettem vele a tejfölt, hogy kicsit javítsak a minőségén.

4gyerek: a Star Treck-ből majd legközelebb kölcsönveszem a teleportáló gépet és azonnal küldöm. :))))

martinelli írta...

Kedves Alíz!

Túléltem az éjszakát, nem borult ki az epém, aminek nagyon örülök. Kicsit féltem, mert tegnap jelezgetett, de vettem be emésztőt és aztán nem lett baj.

Én tejfölt ritkán haszálok a zsírtartalma miatt és általában diétásan főzők (ez meglátszik a recepteimen).

Mégegyszer köszönöm. Nagyon szeretek hozzád jári, mert izlenek az étkeid.

Alíz írta...

Kedves Martinelli: örülök, hogy az epéd bírta és nem keserítette meg az éjszakádat. Nekem nincs gond az epémmel, de azt tapasztaltam, ha a húst krumplival vagy tésztával és friss zöldséggel fogyasztom, akkor rosszul vagyok tőle, ráadásul ebben a változatban hízlal is. Ha a húst csak magára friss zöldséggel fogyasztom - krumpli és tészta nélkül - akkor semmi bajom tőle. Próbáld ki, hátha neked is beválik ez a módszer.

martinelli írta...

Én a húst vagy friss zöldséggel, vagy párolt zöldséggel fogyasztom, mert a krumpli hús páros tényleg hízlal. Igaz, hogy imádom a kruplipűrét sült csirkecombbal, de most már ritkán engedem meg magamnak. Az év elejétől odafigyelek az ilyesmire, mert az eddigi életmódom bizony hízáshoz vezetett volna. Most az egész főzési stílusom az egészséges táplálkozáson alapszik. Ezt keresem, kutatom.

Alíz írta...

Kedves Martinelli: ha egészséges táplálkozási módozatokat keresel és főleg olyat, ami még emberbarát is, akkor látogass el Gyöngyi pszichowellness-konyhájába - http://pszichowellness-konyha.blogspot.com/ Nem tudom, ismered-e ezt a módszert, de mindenképp érdemes kipróbálni, többek közt ezzel a módszerrel sikerült leadnom másfél évvel ezelőtt 25 kilót. :)

martinelli írta...

Kedves Alíz, gratulálok a fogyáshoz, nagy eredmény, elismerem. Nekem csak 3-at kellett leadnom, szerencsére idejében észbe kaptam. Az ajánlott blogról már hallottam, de most alaposan szemügyre veszem.
Nekem van egy másik blogom is, a súlymegtartásról szól.

http://sulymegtartas.blogspot.com/

gashicsavargo írta...

Baratnom gorog :) Helyesen Dzadziki-kent ejtik :P

Alíz írta...

Martinelli: jártam a másik blogodon, de hisz ezt már láttad. :)

Gashicsavargo: köszönöm a pontosítást. :) A dzadzíki változat nekem is jobban tetszik, ráadásul így magyaros is, ui. a magyar nyelvben nincs "tz"-hangzó. :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails