2012. április 3., kedd

Gyergyói bárányfejleves

Igazából teljesen másként terveztem, de megint úgy alakult ahogy, s most itt vagyok a húsvéti készülődések közepette és alig blogoltam már megint. Kódolt szövegnek tűnik? Az is. De rendre kibogozzuk. Szóval, jól elvoltam itt, szerkesztgettem a Székely Konyhát, meg egyéb dolgom is volt elég, amikor Tücsitől érkezett egy kedves felkérés, hogy készítsek összefoglalót a húsvéti ételeimből. Gondoltam, hű, ez szuper, meg is csinálom, amikor rájöttem, hiszen még készítettem ilyet méghozza épp egy évvel ezelőtt. Arra is emlékeztem, hogy tavaly egyetlen húsvéti ételemet sem fotóztam le, így be sem blogoltam semmit abból a menüből. Megnéztem a régi bejegyzést és szomorúan konstatáltam, csak ismételném magam, ha megint ugyanazokat az ételeket beblogolnám. Így hát arra gondoltam, előbb beblogolok néhány újabb, illetve olyan régebbi receptet, amit nemrég a Székely Konyhának készítettem. Aztán, ha ezzel megvagyok, akkor elkészítem az ajánlást is, amire Tücsi kért fel, ráadásul erre "a munkára" rászánom a mai estémet. Úgyhogy figyeljetek, mert ma szokásomtól eltérően, több bejegyzést is írok. 
Mindjárt itt van elsőnek a Gyergyói bárányfejleves, ami azért kapta a gyergyói jelzőt, mert Gyergyó vidékén többnyire mindenki így készíti. A receptet egyébként édesanyámtól tanultam, ő pedig nagyanyámtól, aki minden bizonnyal dédanyámtól és így tovább, lehet ragozni. Szóval, jó régi recept, az biztos. És eszméletlenül finom! Ráadásul ez a leves abszolút tükrözi azt a takarékos hozzáállást az élelmiszerekhez, ami a székelységet mindig is jellemezte és amihez jó lenne visszatérni azoknak is, akik letértek erről az ösvényről. Na de, nem szaporítom tovább a szót, jöjjön a bárányfejleves. 

Gyergyói bárányfejleves 

Elkészítési ideje: kb. 1-1,5 óra. (Ikonok) Ízletes, tartalmas leves, az adag 6-8 tagú családnak is elégséges.

1 bárányfej a nyelvével együtt, a bárány feldarabolása során kiesett húsdarabok, csontos részek; 1 tányérnyi leveszöldség: sárgarépa, petrezselyem, karalábé, hagyma, zeller; 4-5 db burgonya; 1 evőkanál zsír, só, szemes bors, pirospaprika, 1 evőkanálnyi ecetes tárkony, fokhagyma ízlés szerint; 1 evőkanál liszt; ízlés szerint tejföl, ecet.

1. A bárányfejet alaposan megtisztítjuk, kettévágjuk, a nyelvet kimetsszük, az agyvelőt kiemeljük, és enyhén sózva egy csészében félretesszük.
2. Az előkészített fejet, a megtisztított húsdarabkákat és csontos részeket bő, enyhén sós vízben, néhány szem borssal főni tesszük, és lefödve, csendes tűzön addig főzzük, amíg a csontról leválik a hús.
3. Ezalatt megtisztítjuk a zöldséget, és tetszés szerint hosszú szeletekre vagy karikára vágjuk. A megtisztított burgonyát nagy kockára vágjuk.
4. Amikor a hús majdnem megpuhult, a zsíron megdinszteljük a hagymát, hozzáadjuk a zöldséget, megpároljuk, megszórjuk pirospaprikával, majd a liszttel, és feltöltjük a hús levével.
5. Belefőzzük a burgonyát, a megfőtt bárányfejről és csontos részekről leszedjük a húst, és a szintén megtisztított nyelvvel együtt feldarabolva a leveshez adjuk.
6. Az utolsó percekben belefőzzük a feldarabolt agyvelőt, ízlés szerint fűszerezzük apróra vágott fokhagymával és tárkonnyal.
7. Tálaláskor tejfölt és ecetet adunk mellé.

Jó tudni!

• Burgonya helyett daragaluskát is tehetünk a bárányfejlevesbe.

Jó fakanálforgatást!

A recept megjelentetése ebben a formában csak a Székely Konyha, illetve az én személyes beleegyezésemmel lehetséges. Egyébként vegyétek, vigyétek, főzzétek, akár blogoljátok is, csak ne ezzel a képpel és ne ezekkel a szavakkal írjátok le.

3 megjegyzés:

Éva írta...

Milyen érdekes hogy a mai napon 3 blogon is bárányból készült étel volt terítéken! Guszta nagyon ! Azon kívül hogy látom sok finom zöldség van benne, sajnos a bárányhús ízét nem ismerem, de biztosan finom!

Kati írta...

Bárányfej levest én sem ettem eddig, de csak jót hallottam róla, csak a fejét ne lássam benne, mert sajnálom:)

Alíz írta...

Éva: A bárányhús ilyenkor finom zsenge, semmilyen hús ízéhez nem hasonlítható. Ilyenkor húsvét környékén nálunk Erdélyben hagyományosan bárányból készült ételek kerülnek terítékre. Minden bizonnyal többen is úgy gondoljuk, mivel ennek a szezonja, blogoljuk be azokat az ételeket, amiket bárányhúsból készítettünk.

Kati: A feje nem látszik benne fogyasztáskor, mert kiszedjük. :)) Mondjuk, amíg a fazékba kerül, addig nekem is gondom van vele, de ha már megfőtt, akkor nincs. :)))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails